13 februari 2013

Scheiden of mengen

Ik ben er geen voorstander van, van verkeer mengen. Ik ben al zeker geen voorstander van zwakke weggebruikers gebruiken om gemotoriseerd verkeer te vertragen. Zo is er in Gent een straatje. Een fietsstraatje. Maar dat is niet alleen voor fietsers, neen, de auto's moeten daar achter de fietsers blijven. Akkoord, het is een smal straatje en je rijdt er best niet te snel. Maar ik vind dat geen reden om die fietsers te misbruiken om het verkeer te vertragen.

Elke keer als we naar het centrum fietsen (ik heb daar een fiets, ja), moeten we daar langs. Ik word al een beetje nerveus als we het straatje naderen. Vanaf het moment dat ik er op ben, word in nog nerveuzer omdat er een auto achter ons kan komen rijden. Als er een auto achter ons komt rijden, ga ik uit de weg. Ik wil geen auto achter mij over heel dat eind, want dat straatje is behoorlijk lang. Die auto wil ook niet achter mij blijven rijden. Ik uit de kant, de auto voorbij: iedereen tevreden.

Zo niet mijn lief. Die blijft hardnekkig op de weg rijden. Want dat mag. Ja, dat mag inderdaad, maar dat jaagt die chauffeur ontzettend op. Gevolg: een toeterende chauffeur (neen, die mocht dat inderdaad ook niet), een roepende chauffeur, een roepend lief, een chauffeur die toch voorbij steekt en dan razendsnel begint te rijden omdat ie opgefokt is. Voor hetzelfde geld rijdt hij dan iemand anders dood.

Idem voor verkeersvrije pleinen waar toch soms auto's op mogen. Vorige week is afdoende bewezen dat ook dat geen goed plan is. En daar moeten dan weer doden voor vallen, vooraleer iemands frank naar beneden tuimelt.

Ik ben er niet voor, voor dat gebruiken van fietsers en voetgangers om verkeer af te remmen. Het wordt in dorpskernen ook gedaan. Ik geloof er niet in. Verkeer moet je scheiden. Voetgangers moet je niet op straat laten lopen als er auto's en fietsers tussen rijden. Frustratie alom en ik kan het weten. Ik woon in Brugge, daar hebben ze zo'n straten. Geestig hoor, als je door zo'n meute wandelende toeristen moet. En ze moeten niet eens aan de kant, want... ze moeten niet. En dan komt daar nog een auto.

Ik word al nerveus als ik er aan denk.


22 opmerkingen:

  1. Inschikkelijkheid en tolerantie ontbreken bij veel verkeersgebruikers. In de plaats treedt agressie en wrevel op.
    Uw lief kon in dat straatje aan de kant om die auto door te laten? Wel, ga dan ook aan de kant. Problem solved. Voor chauffeur én fietser. 't Is niet omdat het een fietsstraatje is, dat je dat ook per se moet tentoonspreiden ten nadele van beider gemak als het ook anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier rond onze kerktoren hebben ze ook zoiets uitgevonden. Mooi asfalt op de middenbaan voor auto's en fietsers, een gevaarlijke goot ertussen en dan slechte klinkers voor de voetgangers. Met mijn jonge schoolfietsers blijf ik op straat rijden om achterliggende racers tegen te houden terwijl de kinderen op het voetpad rijden. Ben ik alleen, dan ga ik aan de kant (ook op het voetpad dus). Gevaarlijke situatie hoe je het ook draait of keert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het als automobilist zelf ambetant om achter zo'n fietser te blijven, niet omdat het langzaam gaat of omdat ik geen geduld heb, maar omdat je inderdaad vaak merkt dat die fietsers opgejaagd geraken van uwe auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je achteruit het straatje in rijdt, dan denken de fietsers dat je van hen wegrijdt en worden ze niet nerveus. Voilà, makkelijk zat.

      Verwijderen
  4. Ik fiets alleen en zelfs daar zitten randdebielen tussen. Mensen zijn vaak alleen maar met zichzelf bezig :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awel ik vind dat dus niet erg, om achter ne fietser te hangen met mijne auto
    Misschien omdat ik zelf niet veel rapper rijd
    Maar ik merk idd dat die fietsers dat ambetant vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil gewoon aan beide kanten van de baan een heel breed fietspad. Overal. Er mogen boskes tussen de weg en het pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik kan me er volledig in vinden wat je schrijft, zowel als fietsen en als autobestuurder. eerst worden fietsers aangeleerd dat ze altijd en overal voorrang hebben, daarna worden ze gebruikt als menselijk schild...
    het is zo simpel gezegd: hij moet maar zus, of zij moet maar zo: als er een dode valt is die er vet mee!

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Genk doet het wat vreemd. Je kunt auto's niet verplichten als slakken te rijden en een fietser in de stad gaat hooguit 20 km per uur. Genk kan in dit geval de binnenstad beter ook autoluw of autovrij maken.
    Laat men eens een voorbeeld nemen aan Hasselt. Daar is de binnenstad overwegend autovrij en is het openbaar vervoer binnen Hasselt en aanpalende dorpen, gratis. Dat kost geld maar dat haalt men weer terug doordat er via deze maatregelen veel meer mensen komen winkelen in de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn grootste frustratie met de toeristen in Brugge is dat ze overal wandelen behalve op het voetpad. En dan nog eens stomverbaasd gapen wanneer je als fietser duidelijk maakt dat ze in de weg lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan mij soms wel opjagen aan de amateur-wielrenners. Zij eigenen zich meestal de volledig straat toe. Als er een fietspad is, rijden ze daar niet op, a nee hè, zij zijn wielrenners, zij gaan sneller dan de fietsers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, ik heb ook niet graag dat er auto's in mijn gat hangen: ik word er nerveus van en ga dan ook zo snel mogelijk aan de kant!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. elias k2/14/2013

    Zo had ik het nog niet bekeken. Maar je hebt overschot van gelijk.
    Ik heb hetzelfde als ik als fietser door de Burgstraat of Brabantdam moet, met zo'n tram achter mijn "gat". Ik ambetant, ik fiets niet zo snel zeggen mijn kinderen en die tramchauffeur ook gestresseerd. Die fietsstraat zelf heb ik wel reeds als chauffeur gebruikt en ik erger mij dood, niet zozeer aan de fietsers maar wel aan al die kilo's en kilo's roze verf die ze periodiek zullen moeten uitsmeren om dat roze zichtbaar te houden. Zeer ecologisch, want dit komt allemaal in het oppervlaktewater terecht, of wat had je gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat straatje in Gent heet toch niet Visserij? Het is daar ook zo smallekes voor fietsers en auto's #hargl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben voor scheiden (in het verkeer toch). Dat is voor alle partijen veiliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik geef U helemaal gelijk. 't Probleem is twintig jaar geleden begonnen. Toen is de fietser bij wet een soort rondfietsende verkeersdrempel geworden.
    Ik ben voor scheiden.
    En wat betreft die amateurwielrenners : fietspaden zijn vaak niet geschikt als je wat sneller rijd, en in groep. Ook dat is allemaal een kwestie van hoffelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ge hebt overschot van gelijk, ze kunnen beter andere "objecten" gebruiken als verkeersremmers - een fietser is daar niet voor gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zelfs al kan ik er voorbij (een fietser en ik met de auto), als het smal is blijf ik er rustig achter. Ik laat zelfs voldoende plaats, voor het geval ze zouden vallen, ik op tijd kan remmen. Ja, zo ben ik (geworden). ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze topic leeft, zoveel is duidelijk. De eerste echte stap naar een veiliger fietspad zijn verhoogde borduren zoals we ze vroeger hadden. Elke keer als onze minister van verkeer uitleg geeft over hoeveel ze doet voor de fietser ga ik rol-ogen. Grotere zever bestaat niet. Inderdaad, auto is nog altijd koning, al verliest hij hier en daar een bevoorrechte behandeling.

    BeantwoordenVerwijderen